, 18 Lutego 2018 roku.

Trendy sprzedaży
w sklepach małoformatowych
w styczniu 2018 r.

Jak wynika z danych CMR, w styczniu 2018 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w porównaniu do stycznia 2017 r. wzrosła o 3,7%, mimo iż liczba wszystkich zarejestrowanych transakcji zwiększyła się o niecały 1%. W porównaniu do grudnia 2017 r., kiedy sprzedaż była wyższa niż w innych miesiącach ze względu na przygotowania do świąt, obroty obniżyły się o 12%, natomiast łączna liczba transakcji spadła o około 2% podała Joanna Chilicka z Polskiej Izby Handlu.

Sprzedaży w sklepach małoformatowych w styczniu 2018 r. – rdr +3,7%, mdm -12%
Styczeń to w sklepach małoformatowych jeden z gorszych miesięcy, zarówno pod względem liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży. W porównaniu z grudniem, kiedy klienci zwiększają swoje wydatki w tym formacie sklepów w związku z przygotowaniami do świąt i sylwestrowej zabawy, w styczniu notuje się spadek sprzedaży niemal wszystkich kategorii, szczególnie tych typowo świątecznych, takich jak przyprawy i produkty kulinarne, słodycze czy alkohole. Tak też było w tym roku – w styczniu klienci sklepów małoformatowych wydali na wódki czyste o 20% mniej niż w grudniu, wydatki na wino stołowe i czekolady spadły w tym czasie o około 30%, a wartość sprzedaży różnego rodzaju dodatków do ciast obniżyła się o ponad 70%.

W wyniku wzrostu cen żywności większość wartość sprzedaży wielu kategorii w styczniu 2018 r. była wyższa niż rok wcześniej. Jednak w przypadku niektórych grup produktów, jak np. alkohole i napoje, wzrost wartości sprzedaży wynikał nie tylko z podwyżek cen, ale też z rosnącej liczby transakcji. Jak pokazują dane CMR, liczba paragonów, na których znalazł się jakikolwiek napój alkoholowy, wzrosła o około 5%, a łączne wydatki na tę kategorię zwiększyły się o około 4%. Duże wzrosty zarówno liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży odnotowano dla wódek, szczególnie smakowych (w styczniu 2018 r. wartość ich sprzedaży była o 8% wyższa niż przed rokiem, a liczba paragonów zwiększyła się o 14%), lepiej niż przed rokiem radziło sobie także piwo.

Dość wysokie jak na styczeń temperatury przyczyniły się do lepszej niż przed rokiem sprzedaży napojów – w ujęciu rdr liczba paragonów, na których pojawiały się wody wzrosła o niemal 9%, a liczba transakcji zakupu napojów gazowanych zwiększyła się o niemal 10%. Dużo częściej niż w styczniu 2017 r. do koszyków trafiały także napoje energetyzujące (wzrost liczby transakcji oraz wartości sprzedaży o ponad 20%) oraz izotoniczne.

W pierwszym miesiącu 2018 r. klienci sklepów małoformatowych więcej wydawali i częściej niż przed rokiem sięgali m.in. po różnego rodzaju dania gotowe oraz słone przekąski. Przy czym warto zaznaczyć, że coraz więcej osób szuka w pobliskich sklepach zdrowszych zamienników w tradycyjnych chipsów czy słodkości, o czym mogą świadczyć wyraźne wzrosty sprzedaży takich kategorii jak chipsy i batony owocowe czy bakalie.

W styczniu 2018 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 r. wyniosła 14,07 zł, o 3% więcej niż w styczniu 2017 r., a jednocześnie o około 100% mniej niż w grudniu 2017 r.

Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Źródło: Polska Izba Handlu

 

Artykuły powiązane

  • Trendy sprzedaży<br> w sklepach małoformatowychTrendy sprzedaży
    w sklepach małoformatowych
    Jak wynika z danych CMR, w listopadzie 2017 r. obroty sklepów małoformatowych do 300 m2 były o 9,0% niższe niż w październiku, a […]
  • Wydatki konsumenckieWydatki konsumenckie Nie ma przesłanek do osłabienia popytu konsumenckiego – wynika z raportu Narodowego Banku Polskiego dotyczącego sytuacji […]
  • PIH o projekcie ograniczenia<br> handlu alkoholemPIH o projekcie ograniczenia
    handlu alkoholem
    Polska Izba Handlu złożyła do Sejmu propozycje do projektu nowelizacji Ustawy o wychowaniu w trzeźwości. Zwraca uwagę, że przez zmianę […]
  • Małe sklepy,<br> duży problemMałe sklepy,
    duży problem
    Inspekcja handlowa przeprowadziła kontrolę w sklepach z tradycyjną obsługą. Okazało się, że wykryła nieprawidłowości w ponad 78 proc. z […]
  • Ograniczenie<br> sprzedaży alkoholuOgraniczenie
    sprzedaży alkoholu
    W Sejmie pojawił się projekt ustawy ograniczający sprzedaż alkoholu w sklepach. Daje on szersze możliwości regulowania tego przez gminy […]
  • Małe sklepy walczą <br> o przetrwanieMałe sklepy walczą
    o przetrwanie
    Małe sklepy w Polsce znikają z ulic. Większość Polaków robi zakupy w supermarketach. Wiele targów i warzywniaków […]
  • Ograniczenie handlu<br> w niedzielęOgraniczenie handlu
    w niedzielę
    Polska Izba Handlu wystąpiła z listem otwartym do parlamentarzystów w sprawie projektu ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele. […]
  • Handel w niedzielę ograniczony!Handel w niedzielę ograniczony! Prezydent RP Andrzej Duda, podpisał ustawę ograniczającą handel w niedziele. Nowe przepisy będą wdrażane etapami. W Pałacu […]