Poniedziałek, 28 Maja 2018 roku.

Polacy czytają etykiety

Po zrealizowanej przez Instytut Żywności i Żywienia ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej pod hasłem „Mniej cukru, soli i tłuszczu? Kupuję to!” aż o 11% wzrósł odsetek dorosłych Polaków, którzy deklarują czytanie etykiet produktów spożywczych. 

Najpierw, w 10 największych polskich miastach, w pobliżu osiedlowych supermarketów, pojawiły się przykuwające uwagę konsumentów plakaty, a w internecie zaczęła działać nowa strona: www.kupujeto.pl. Kilka dni później w trzech ogólnopolskich stacjach telewizyjnych (TVP, TVN, Polsat) ruszyła emisja dynamicznego spotu edukacyjnego. W kolejnych tygodniach, w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu odbywały się konferencje prasowe z udziałem ekspertów… Tak w telegraficznym skrócie można przedstawić główne działania tworzące ogólnopolską kampanię edukacyjną „Mniej cukru, soli, tłuszczu? Kupuję to!”, zrealizowaną przez Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ) w pierwszym kwartale 2017 r. ─ w ramach projektu „Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej”, znanego szerzej pod skróconą nazwą Zachowaj Równowagę.

„Kampania „Mniej cukru, soli, tłuszczu? Kupuję to!” skierowana była przede wszystkim do osób decydujących o zakupach żywności dla siebie i swojej rodziny. Jej celem było  zachęcenie konsumentów do uważnego czytania i porównywania etykiet produktów spożywczych. W kampanii zwracaliśmy uwagę na fakt, że podobne wyroby różnych producentów mogą znacząco różnić się między sobą pod względem wartości odżywczej, m.in. zawartością cukru, soli i tłuszczu. Jednocześnie podkreślaliśmy, posiłkując się mocnymi dowodami naukowymi i najnowszą wiedzą ekspercką, że osoby wybierający w czasie zakupów produkty o mniejszej zawartości cukru, soli i tłuszczu dokonują mądrych i zdrowych wyborów, bowiem zmniejszają w ten sposób ryzyko rozwoju wielu groźnych chorób, nie tylko u siebie, ale i swoich bliskich” – mówi prof. Mirosław Jarosz, kierownik projektu Zachowaj Równowagę i dyrektor IŻŻ.

Towarzyszące kampanii badania konsumenckie (ilościowe i jakościowe) wskazują na to, że była ona bardzo skuteczna i pozytywnie wpłynęła na realne zachowania konsumentów. Z raportu podsumowującego kampanię wynika, że po jej zakończeniu aż o 11%. zwiększył się odsetek dorosłych Polaków, którzy deklarują czytanie etykiet produktów spożywczych zawsze lub często. Przed kampanią deklarowało to 49% Polaków, a po zakończeniu kampanii już 60%. Warto dodać, że wśród osób czytających etykiety po kampanii zwiększył się odsetek tych, którzy deklarują, że zdarza się im porównywać etykiety podobnych produktów w celu dokonywania wyboru produktów o zdrowszym składzie (74%). Ponad 2/3 ankietowanych wskazało też, że kampania skłoniła ich do zwracania uwagi na zawartość soli, cukru i tłuszczu w wybieranych produktach żywnościowych. Strona internetowa kampanii w ciągu niespełna trzech miesięcy jej trwania zanotowała ponad 1,2 mln odsłon.

W konferencjach prasowych towarzyszących kampanii wzięło udział w sumie ponad 120 osób reprezentujących nie tylko media, ale też inne środowiska opiniotwórcze (np. organizacje pozarządowe, samorządy). W efekcie, w prasie, radiu, telewizji i internecie w czasie trwania kampanii ukazało się blisko 150 publikacji lub wzmianek na jej temat. 

Źródło: IŻŻ/ Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej

Artykuły powiązane

Ta strona używa plików cookies polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close