Czwartek, 26 Kwietnia 2018 roku.

Jajka – cenny składnik diety dziecka

Jajka powinny zajmować szczególne miejsce w diecie dzieci ze względu na swój cenny skład: pełnowartościowe białko, cholinę, witaminy: B6, B12, A, D, E, foliany, żelazo, cynk, fosfor, jod oraz karotenoidy jak zeaksantyna, luteina (mające istotny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku, zwłaszcza u dzieci i młodzieży coraz częściej spędzających czas przed ekranem komputera czy smartfona).

Dlatego warto, aby jajka często gościły na talerzu najmłodszych. Nie jest wskazane, by rodzice rezygnowali z podawania dzieciom jaj, sugerując się zaleceniami dotyczącymi żywienia osób dorosłych zwłaszcza z problemami z gospodarką lipidową.

Warto, aby dzieci jadły jajka
Jaja kurze są doskonałym składnikiem, do urozmaicenia codziennego jadłospisu dziecka, a zwłaszcza śniadania.  Coraz więcej jest dowodów na to, że spożywanie jaj wiąże się z poprawą jakości diety i zwiększa odczucie sytości po posiłku. Spożywanie śniadań przez dzieci jest podstawą zdrowego żywienia. Ważne, aby ten pierwszy posiłek opierał się na produktach mlecznych jak: mleko, twarogi, napoje mleczne fermentowane (kefir, jogurt naturalny) naprzemiennie z potrawami z jaj (jajecznica, jajka na miękko, jajka sadzone);  nie zapominając o produktach zbożowych pełnoziarnistych. Należy przy tym ograniczać spożycie na śniadanie produktów słodkich jak: dżemy, słodkie desery mleczne, kremy czekoladowe, ze względu na znaczną zawartość cukru.

Kontrowersje wokół ilości spożywanych jaj
W przeszłości obawiano się, że spożywanie jaj może podnosić poziom cholesterolu we krwi, co zwiększa ryzyko wystąpienia chorób serca. Wyniki badań z ostatnich lat dowodzą, że konieczne było zrewidowanie poglądów na rolę jaja kurzego w żywieniu człowieka. Cholesterol zawarty w jajach w większości przypadków, nie wpływa na poziom cholesterolu we krwi, tak jak tłuszcze nasycone  w tym tłuszcze trans, tak często obecne w słodyczach i ciastkach. Żółtko jaja ma bardzo korzystny stosunek wielonienasyconych kwasów tłuszczowych do cholesterolu i odpowiednią ilość fosfolipidów, przez co zjedzenie nawet 2-3 sztuk jaj dziennie nie powoduje u zdrowego dorosłego człowieka wzrostu cholesterolu. Aktualne badania wskazują, że spożycie jaj – jako części zdrowej, zbilansowanej diety – nie zwiększa znacząco poziomu cholesterolu u większości zdrowych ludzi w tym dzieci. Zważywszy że niewiele jest produktów spożywczych o tak niepowtarzalnym składzie i wartości odżywczej, zaleca się, aby osoby zdrowe, w tym dzieci i młodzież mogli spożywać 1 jajko dziennie.

Źródło: NCEŻ IŻŻ/mgr inż. Zofia Chwojnowska, mgr inż. Barbara Wojda

 

Artykuły powiązane